Nevzdávejte reklamace aneb reklamace notebooku v czc.cz - to bylo peklo

Máte problém s reklamací? Nevzdávejte se. Prodejci spoléhají na to, že Vás odradí lží, zkreslováním skutečnosti a Vy se nebudete soudit, protože je to pro většinu občanů finančně nereálné. Slušný právník bere 2000,- na hodinu a než se s případem seznámí, provede veškeré kroky, jste v tom za 20-30 tis. a ještě jste neviděli soudní budovu. Ale nezoufejte.

Obrátil se ma mě příbuzný s problémem na notebooku, který koupil v czc.cz. Divně mu v prohlížeči skákala občas černá obrazovka a notebook se zakousával.

Protože do notebooku dal dost peněz cca 20 tis. a jako student jich neměl nazbyt, rozhodl jsem se pomoct.

Po zjištění, že je v záruce, jsem měl jasno. Reklamace, vrácení peněz nebo nový notebook. Easy business.

 

Probíhalo to zhruba takto. Přesně už si to nepamatuji, ale zhruba takto to bylo.

1 reklamace

Notebok se vrátil zpět. Závada se neprojevila, pravděpodobně vina OS nebo SW. Reinstalace notebooku.

No nic, třeba to pomohlo. Nainstalovali jsme aplikace a jelo se dál.

Nepomohlo. Během krátké doby stejné problémy.

2 reklamace

Notebook se vrátil zpět. Závada se neprojevila, pravděpodobně vina instalace OS. Reinstalace notebooku.

Tentokrát jsme se lépe připravili a nic jsme neinstalovali. Vada se samozřejmě znovu projevila a tentokrát jsme ji natočili.

3 reklamace

Tentokrát jsme poslali už ostřejší mail.

Vůbec nás nezajímá, že závadu nedokážete zjistit v servisu. Posíláme video dokazující závadu a žádáme schválení reklamace. Navíc notebook minule přeinstalovali pracovníci servisu, takže uživatelskou instalací to nebude. To jsme jim to nandali.

Notebook se vrátil zpět. Závada se neprojevila, pravděpodobně vina instalace OS. Reinstalace notebooku.

To už jsem viděl rudě ... WTF?

 

Co následovalo?

2 měsíční výměna e-mailů, nekonečné hodiny. Každý den mail, kdy jsem se jim snažil vysvětlit, že video je jasným důkazem vady. Nevím, jak je možné, že ti lidé se z toho nezblázní. Píšou Vám lži, neodpovídají na konkrétní otázky. Mají evidentně za úkol Vás odradit. Ale to narazili na špatného člověka.

Obrátil jsem se na ČOI, samozřejmě zbytečně, tak jako vždycky. Nemají možnost řešit reklamace a máme se obrátit na soud. WTF?Na soud v ČR? Tak to je vejhul. :-D

Nejde to, mám důkaz, ale ČOI nemůžou pomoct. Někdy nechápu, na co ten úřad vlastně je.

Po nějakém čase beznaděje jsem se obrátil na autorizovaný servis ASUS (nevěřil jsem jim ani to, že notebook do servisu poslali).

Už se mi to například u jednoho nejmenovaného e-shopu s tím zeleným řvoucím haljzlem v reklamě stalo. Poslal jsem k reklamaci mobilní telefon, u kterého vypadlo tlačítko pro zapínání telefonu. Telefon se vrátil, že jde o mechanickou závadu a autorizovaný servis Lenovo záruku neuznal. No nic, možná mají pravdu, i když s telefonem bylo zacházeno jako v rukavičkách. Nakonec jsem napsal na nějaký servis Lenovo, za kolik by tento problém opravili. Odpověď mě opravdu šokovala. Vážený zákazníku, o této závadě víme, je to výrobní vada a opravíme vám ji v záruční opravě. Telefon máme do dnes už jen v šuplíku, ale pořád funguje. Jednoduše se ani neobtěžovali to někam poslat nebo jim to opravuje Franta z Horní lhoty ve své garáži.

Možná je to jen můj pocit, ale mám dojem, že na reklamačním oddělení mají přímo nařízeno lhát. Co třeba reklamační oddělení zrušit? To by byla úspora :-D.

No po nějaké době, popisování problému a nekonečných mailech mi už neměli, co napsat a záruku uznali. Přes CZC.cz se nakonec podařilo notebook vyreklamovat a vrátili kupní cenu.

Nezbývá než se zamyslet, proč se to dějě. Stalo se mi to opravdu mockrát. Telefon, kde nejde mikrofon, ale záruka není uznaná, protože je prasklinka na rohu (protilehlém). Výrobce je povinnen prokázat, že k vadě došlo v přímém důsledku s jiným poškozením, což je v tomto případě hodně problematické, spíš nereálné. Přes to klidně risknou soud, protože jak jsem psal, soudit se v ČR je dost těžké, finančně a časově hodně náročné.

Jen na okraj, poslední věc, kterou jsem řešil a byl jsem ochoten to dotáhnout do konce, nakonec k soudu nedospěla. Vyřešilo se to mimo soud. Ale právník stál tuším 30 tis. Bylo to důležité, takže peníze ok, ale platit za to, že máte pravdu a chcete jen spravedlnost je dost smutné.

A co bych poradil?

Reklamujte všechno a nevzdávejte se. Nestalo se mi, že by prodejce přestal komunikovat. Myslím, že by si člověk pak mohl stěžovat na ČOI. Pamatujte, že Vám budou lhát, psychicky Vás deptat, psát dokola stejné slinty, nedostanete odpověď na konkrétní otázky, ale nevzdávejte se. Čím víc nás bude, tím obtížnější to nepoctivci budou mít.

A důležité věci:

Pokud reklamujete, máte nárok na úhradu nákladů na dopravu. Ideální je napsat dodavateli, že žádáte o zajištění dopravy a on by měl poslat kurýra až k Vám domů. Stačí zboží zabalit. Spousta dodavatelů se bude škubat, proto máte v kapse ještě jednu kličku, spočítejte odhadem kolik bude stát doprava a žádejte po něm akceptaci proplacení třeba e-mailem. Pak totiž začíná druhá fáze boje o náhradu za dopravu. Ignorace dodavatele, a když se neozvete dodavatel Vám nic nedá. A na to spoléhají. Je to obvykle stovka až dvě, ale máte na peníze nárok, tak proč jim to nechat, když Vám prodali šmejd. Hlavně se to vyplatí u malých položek. Koho zajímá, že reklamujete položku za 50 korun. Je to Vaše právo!!!

Záruční list má hodnotu letáku z obchoďáku. Důležitý je doklad o koupi.

Originální krabice taky být nemusí.