Sodomie, cizoložství a další v raném novověku

Pokud ti ještě nebylo 18 let, opusť tento článek, který pro tebe není vhodný. Přečti si něco jiného. Pokud ti je 18 a více, v klidu pokračuj.

Důkazy o činech proti mravnosti (sodomie, polygamie atd.) nalezneme v tzv. smolných knihách (také černé nebo krevní knihy). Smolné knihy byly vedeny u soudu s hrdelní pravomocí. První smolné knihy se začínají objevovat na počátku raného novověku, nejstarší nám známe, pocházejí z první poloviny 16. století.

V raném novověku je za sodomii považován sexuální styk se zvířetem, občas se používá výraz bestialita, nebo sodomie označuje také homosexuální styk. Za sodomii připadal v souladu s Biblí jediný možný trest a to smrt, ideálně upálením (aby se člověk očistil před smrtí od všech hříchů).
Jedním ze zápisů o sodomii je případ Pavla Poláka. Případ je z roku 1586 a je zapsán ve smolné knize z Pardubic. Pavel Polák byl obviněn, že obcoval s ovcemi. Sám se k tomuto činu přiznal, ale až po té co jej při samotném obcování nachytali. Na tomto muži bylo uplatněno právo útrpné (mučili jej), při kterém přiznal s kolika ovcemi, jak často a kolikrát obcoval. Rozsudek byl vynesen v souladu s Biblí, kde je psáno, že kdokoli by obcoval se zvířetem, musí zemřít (Exodus 22, 18). Pavel Polák byl upálen, a ovce, se kterými obcoval, byly zabity a pro jistotu vykuchány, jestli nebyly březí, a pak byly položeny k obviněnému na hranici.

Rozdíl mezi cizoložstvím a smilstvem je v tom, že cizoložství je styk provdané ženy nebo ženatého muže s někým jiným, než je partner, kterého si před Bohem vzali, kdežto smilstvo je pohlavní styk neprovdané ženy s jejím svolením nebo bez něj.

Jeden z případů za všechny se stal v Táboře v roce 1571. Jan Nádeníček, na kterém bylo uplatněno právo útrpné na mučidlech, přiznal, že se svými dvěma švagry znásilnil děvečku, každý třikrát tak moc, že jim omdlela. Muži předpokládali, že žena zemře a tak pokračovali dál v cestě. Když došli domů, poslal své dva švagry, ať se vrátí a ženu někde zakopou, aby ji nikdo nenašel. Jeho ortel zněl, ať je kleštěmi trhán a čtvrcen.

Ve smolných knihách nalezneme i záznamy o násilí vůči dětem. Tyto skutky byly vždy trestány smrtí. V roce 1575 se dopustil jeden muž z Pardubic násilí na dítěti jménem Kateřina. Dle vlastních slov byl opilý a nic si nepamatoval. Muž byl dívčiným otčímem. I on byl vydán právu útrpnému a na mučidlech se mu opilecká mlha zvedla. Přiznal, že cituji: „… chtěl smilný skutek s tím děvčetem mít.“ Podle zákona měl být lámán v kole ale nakonec, zřejmě na přímluvu někoho vlivnějšího, mu byla udělena milost a byl pouze sťat mečem.

Bizardnější zápis pochází z roku 1593, kde se jistý Martin z Kamenice sám (na mučidlech) doznal k tomu, že zprznil děťátko. Mimo jiné se doznal i k sodomii s prasetem, teletem, že se dopustil cizoložství i smilstva. Takový výkvět své doby. Vzhledem k množství přestupků nebylo možné jej jen tak upálit, zřejmě by netrpěl dost za to, co udělal. Proto byl rozsudek následovný: byla mu uťata pravá ruka, následovalo lámání v kole, které zřejmě přežil, i když mu asi už mnoho sil nezbývalo, pro jistotu mu usekli i hlavu, kterou pak napíchli na kůl a k ní i useknutou pravou ruku. Zbytek těla byl spálen. Samozřejmě šlo o výstrahu pro všechny.

Samotné smolné knihy jsou zajímavých a bohatým zdrojem poznání života a skutků lidí, žijících v raném novověku.

Jak je vidět i z těch mála případů, raně novověké právo se nesnažilo o nápravu delikventa, jak je tomu v dnešní době. Toto právo stálo na odstrašujících ukázkách toho, co se stane, když nebudete žít podle nastavených norem a všeobecně uznávaného řádu. Ovšem pokud šlo o šlechtice či nějakého výše postaveného měšťana, bylo právo kupodivu dost často mírné a pokud už došlo na trest smrti, byl převážně velmi rychlý a co nejméně bolestný.

Hlavně pokud šlo o činy proti mravnosti, což ohrožovalo církevní řád a zakořeněné tradice, byly tresty skoro vždy hrdelní.
Popravy byly konány veřejně z jednoho prostého důvodu, šlo o to, že byly podle práva tudíž nezpochybnitelné a lid měl tímto dosvědčit právní platnost. Kromě toho chtěl také lid zajistit obviněnému křesťanskou smrt, a cestou na popraviště jej doprovázel modlitbami; také chtěl dohlédnout na to, aby vše proběhlo tak jak má.

Autorka: Mgr. Markéta Cieslarová